Børnenes Kontors Daginstitution Langelandsvej 12-14 6705 Esbjerg Ø
VEDTÆGTER for Den Selvejende Institution Børnenes Kontors Daginstitution Esbjerg
§1
1. Den selvejende institutions navn er Børnenes Kontors daginstitution.
2. Dens hjemsted er Esbjerg kommune, og beliggenheden er Langelandsvej 12-14, 6705 Esbjerg Ø
§2
1. Institutionen drives i henhold til Dagtilbudsloven og i overensstemmelse med den med Esbjerg kommune indgåede driftsoverenskomst, som kun kan fornyes/ophæves med tilslutning fra samtlige bestyrelsesmedlemmer.
2. Til varetagelse af forældrenes indflydelse, jfr. Dagtilbudsloven, nedsættes en forældrebestyrelse.
3. Det er forældrebestyrelsens opgave at fastlægge principper for institutionens virksomhed og for anvendelse af en budgetramme. Dette skal ske inden for kommunens mål og rammer og det af institutionsbestyrelsen, jfr. denne vedtægt, fastsatte formål med institutionen. Endvidere har forældrebestyrelsen indstillingsret i forbindelse med ansættelse af fastansat personale.
4. Institutionens formål er at virke i den forebyggende børneforsorgs tjeneste ved drift af daginstitution i Esbjerg. Institutionen ejer og har lokaler i ejendommen Langelandsvej 12 – 14, Esbjerg. Institutionen er normeret til 124 børn i alderen 0 – 6 år, heraf 15 spastiske lammede eller på anden måde handicappede børn.
§3
1. Institutionens anliggende forestås af en institutionsbestyrelse på 5 medlemmer og en institutionsleder, der under ansvar over for bestyrelsen varetager den pædagogiske og daglige administrative ledelse og drift af institutionen.
2. Institutionsbestyrelsen sammensættes således:
3. 2 medlemmer vælges af og blandt forældrene efter de derom fastsatte bestemmelser
4. Samtidig vælges 2 suppleanter til institutionsbestyrelsen.
5. 3 medlemmer med suppleanter udpeges af Foreningen Børnenes Kontor i Esbjerg blandt medlemmerne af denne forening. Blandt disse 3 medlemmer vælger bestyrelsen selv sin formand og næstformand/kasserer. Valget af bestyrelsesmedlemmer og – suppleanter – bortset fra forældrerepræsentanterne – gælder for 4 år, svarende til valgperioden for kommunale råd.
6. Forældrerepræsentanter og – suppleanter vælges for 2 år ad gangen. Når en af disse forældrerepræsentanter ikke længere har et barn i institutionen, indtræder den valgte suppleant automatisk for resten af valgperioden. Findes en sådan ikke, indsætter forældrebestyrelsen et nyt medlem. Genvalg kan finde sted.
7. Institutionens leder og afdelingsledere samt ansatte og medlemmer af Foreningen Børnenes kontor med børn i institutionen kan ikke vælges til institutionsbestyrelsen. 8. Det forudsættes, at de valgte forældrerepræsentanter enten er formand for forældrebestyrelsen eller som minimum er menigt medlem af denne.
§4
1. Institutionsbestyrelsen afholder mindst 4 møder årligt. Møderne, der finder sted på institutionen, indkaldes af formanden så ofte denne finder det fornødent, eller et bestyrelsesmedlem forlanger det. Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når over halvdelen af medlemmerne, herunder formanden, er til stede.
2. I tilfælde af formandens afgang, bortrejse eller sygdom i længere tid, eller såfremt formanden ikke – trods henstilling fra et eller flere bestyrelsesmedlemmer – indkalder til møde, kan 2 andre medlemmer indkalde til møde og bestyrelsen er da beslutningsdygtig uanset formandens fravær.
3. Institutionsbestyrelsens afgørelser træffes ved almindelig flertalsbeslutning. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
4. Institutionens leder og/eller afdelingsledere deltager uden stemmeret i institutionsbestyrelsens møder.
5. Formanden leder forhandlingerne og drager omsorg for, at vedtagne beslutninger gennemføres. Der udarbejdes et skriftligt mødereferat, som tilstilles samtlige bestyrelsesmedlemmer senest 14 dage efter mødet og godkendes på det efterfølgende møde.
6. Bestyrelsen fastsætter herudover selv sin forretningsorden, der skal forefindes skriftligt.
§5
1. Bestyrelsesarbejdet er i henhold til forvaltningsloven og straffeloven underlagt en almindelig tavshedspligt, der fortsætter, efter bestyrelsesmedlemmet er udtrådt af bestyrelsen.
2. Bestyrelsen er forpligtet til skriftligt at orientere nye bestyrelsesmedlemmer om denne tavshedspligt og modtage kvittering for bestyrelsesmedlemmets modtagelse for denne orientering.
3. Det påhviler bestyrelsen at sørge for, at nyvalgte bestyrelsesmedlemmer umiddelbart ved deres indtræden i bestyrelsen er gjort bekendt med nærværende vedtægt, den med kommunen indgåede driftsoverenskomst samt bestyrelsens skriftlige forretningsorden og øvrige i institutionen gældende retningslinjer.
§6
1. Der udarbejdes hvert år en års- og eller virksomhedsplan for institutionen. Udarbejdelsen sker i samarbejde mellem den daglige ledelse og forældrebestyrelsen på den måde, at ledelsen er ansvarlig for udarbejdelsen af forslaget, som forældrebestyrelsen herefter godkender. Planens formål er, at de skal virke som arbejds- og styringsredskaber for forældrebestyrelsen og personale og desuden over for forældrene, kommunen og øvrige samarbejdspartnere være orienterende og oplysende om institutionens virksomhed.
§7
1. Institutionsbestyrelsen har ret til at undersøge alle forhold, der vedrører institutionen, og til at forlange oplysninger af lederen/personalet. Bestyrelsen og dens enkelte medlemmer kan når som helst aflægge besøg på institutionen.
2. Indgåelse og ophævelse af aftaler, der rækker ud over institutionens daglige ledelse og drift, kræver institutionsbestyrelsens tilslutning.
3. Indgåelse og ophævelse af aftaler, som berører institutionens kapital, kræver tilslutning fra samtlige bestyrelsesmedlemmer.
§8
1. Institutionen hæfter med sin egenkapital/formue efter dansk rets almindelige regler for alle institutionens påhvilende gældsforpligtelser.
2. Bestyrelsens medlemmer er ansvarlige for institutionens dispositioner i overensstemmelse med dansk rets almindelige ansvarsregler.
3. Til at forpligte institutionen over for tredjemand kræves underskrift af mindst 2 bestyrelsesmedlemmer, herunder formanden, eller ved dennes længerevarende fravær 3 bestyrelsesmedlemmer.
4. Dispositioner over fast ejendom – herunder ind- og udvendige ombygninger – kræver dog underskrift af et flertal af bestyrelsens medlemmer – herunder formanden.
§9
1. Ansættelse og afskedigelse af leder og øvrige ansatte hører under institutionsbestyrelsens ansvar og kompetence.
2. Forældrebestyrelsen har dog indstillingsret i sådanne situationer. Ansættelse af leder skal efterfølgende godkendes af Esbjerg kommune.
3. Ansættelse og afskedigelse skal følge de til enhver tid gældende overenskomster med de faglige organisationer.
4. Institutionsbestyrelsen kan – efter nærmere konkret aftale herom – og med respekt for forældrebestyrelsens indstillingsret delegere ansættelseskompetence til institutionens leder. Om forældrebestyrelsen
§10
1. Med henblik på at skabe et trygt og udviklende miljø, der kan supplere hjemmets opdragelse er det forældrebestyrelsens opgave i samarbejde med leder og personale at: - fastlægge principper for institutionens virksomhed - fastlægge principper for anvendelsen af en budgetramme, - foretage indstilling i forbindelse med ansættelse af fastansat personale
2. Dette skal ske inden for kommunens mål og rammer og den af institutionsbestyrelsen – jfr. institutionens vedtægt – fastsatte formålsbestemmelse og målsætning for institutionen.
3. Forældrebestyrelsens funktioner og opgaver vedrører således principper omkring dagligdag og indhold og rummer ikke kompetence i forhold til ledelse og konkrete dispositioner og handlinger, idet denne kompetence ligger hos henholdsvis institutionslederen og institutionsbestyrelsen.
§11
1. Der nedsættes en forældrebestyrelse på 9 medlemmer.
2. Den består af 7 medlemmer valgt af og blandt forældrene, således at også forældrene til handicappede indskrevne børn i institutionen er repræsenteret.
3. Endvidere 2 medlemmer valgt af og blandt det fastansatte personale.
4. Ud over forældrebestyrelsens medlemmer skal der vælges 4 suppleanter for forældrerepræsentanterne og 2 suppleanter for medarbejderrepræsentanterne. Disse suppleanter indtræder i forældrebestyrelsen, når et bestyrelsesmedlem udtræder heraf som følge af, at det ikke længere har barn/børn i institutionen.
§12
1. Forældrerepræsentanterne i forældrebestyrelsen og suppleanterne for disse vælges på forældremødet, som afholdes i perioden 1. august til 1. november.
2. Der kan i særlige tilfælde søges om afholdelse af ekstraordinært valg på et andet tidspunkt, eks. i april/maj måned, hvis der ikke er flere forældrerepræsentanter og ikke er flere suppleanter tilbage midt i en valgperiode.
3. Indkaldelse til valget sker skriftligt af den siddende bestyrelse med mindst 3 ugers varsel. Første gang valg finder sted, er det dog lederen, der på institutionsbestyrelsens vegne indkalder. I lige år vælges 4 af forældrerepræsentanterne og i ulige år vælges de resterende 3.
4. Valgperiode påbegyndes den følgende 1. januar og løber i 2 år, indtil nyvalg har fundet sted.
5. Første gang valg finder sted, afgøres ved lodtrækning, hvilke forældre, der er på valg i henholdsvis lige og ulige år.
6. Suppleanter vælges hvert år for 1 år ad gangen og indtræder i forældrebestyrelsen i den rækkefølge, der er valgt, d.v.s. i forhold til antallet af stemmer.
7. 2/3 af forældrene kan skriftligt forlange nyvalg til forældrebestyrelsen. Ekstraordinært møde med nyvalg indkaldes med 14 dages varsel.
8. Medarbejderrepræsentanterne i forældrebestyrelsen og suppleanterne for disse vælges på et personalemøde for alle fastansatte medarbejdere i institutionen. Der vælges 1 medarbejderrepræsentant i lige år og 1 i ulige år. Valgperioden påbegyndes den følgende 1. januar og løber i 2 år, indtil nyvalg har fundet sted.
9. Medarbejderrepræsentanterne skal være valgt, inden forældrerepræsentanterne vælges. De 2 suppleanter vælges hvert år for 1 år ad gangen og indtræder i forældrebestyrelsen i den række følge, de er valgt, d.v.s. i forhold til antallet af stemmer.
10. Valg af såvel forældrerepræsentanter som medarbejderrepræsentanter til forældrebestyrelsen sker skriftligt blandt de fremmødte ved simpelt stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed, hvorved der ikke kan træffes afgørelse om, hvem der er valgt til forældrebestyrelsen, finder der omvalg sted mellem de kandidater, der har fået lige mange stemmer.
§13
1. Forældre med børn i institutionen er valgbare og har valgret vedrørende valg af forældrerepræsentanter til forældrebestyrelsen. Ved valget kan der afgives 1 stemme pr. indskrevet barn. Der vil i særlige situationer kunne tillægges andre end de biologiske forældre valgbarhed og valgret (f.eks. døgnplejeforældre, ”stedforældre” eller ugifte samboende fædre).
2. Fastansatte medarbejdere i institutionen er valgbare og har valgret vedrørende medarbejderrepræsentanter til forældrebestyrelsen.
3. Hver medarbejder kan stemme på 1 kandidat.
4. Lederen har ikke stemmeret og er ikke valgbar.
§14
1. Et forældrevalgt bestyrelsesmedlem udtræder af forældrebestyrelsen, når medlemmets barn ophører i institutionen, hvorefter suppleanten indtræder. Medlemmet kan dog undtagelsesvis fortsætte i forældrebestyrelsen frem til næste valg, såfremt der er enstemmig enighed om det i den øvrige del af bestyrelsen. Hvis der ikke er fuld enighed, må det pågældende medlem udtræde.
2. En medarbejderrepræsentant udtræder af forældrebestyrelsen med øjeblikkelig virkning fra det tidspunkt, hvor den pågældende har afleveret sin opsigelse eller modtaget sin opsigelse fra institutionen. suppleanten indtræder herefter i forældrebestyrelsen.
§15
1. På det førstkommende møde efter nyvalg konstituerer forældrebestyrelsen sig med formand og næstformand, som vælges af og blandt bestyrelsens forældrevalgte medlemmer.
2. Samtidig udpeges 2 medlemmer til institutionsbestyrelsen, (jfr. vedtægternes § 3 stk. 8)
3. Lederen er forældrebestyrelsens sekretær. Med sekretær menes der, at det er lederen, som undersøger forbereder sager og forsyner forældrebestyrelsen med relevante og nødvendige oplysninger.
4. Lederen indkalder til det konstituerende møde, som skal finde sted inden tiltrædelsen.
§16
1. Forældrebestyrelsen godkender, efter indstilling fra lederen institutionens årsplan, som bl.a. skal indeholde: - principper for daginstitutionens virksomhed - principper for anvendelsen af de fastsatte budgetrammer
2. Planen gælder for èt år ad gangen og kan tidligst fremlægges for forældrebestyrelsen med henblik på dens godkendelse 3 måneder efter valget til forældrebestyrelsen
3. I samarbejde mellem lederen og forældrebestyrelsen kan der herudover – af lederen – udarbejdes generelle ønsker til indholdet af planen.
4. Endvidere har forældrebestyrelsen indstillingsret til institutionsbestyrelsen (henholdsvis lederen) på følgende områder: Godkendelse af budget og regnskab Ansættelse af fast personale Placering af den daglige åbningstid og evt. ferielukning – inden for den af kommunen godkendte ramme
§17
1. Formanden indkalder til møde med mindst 14 dages varsel
2. Formanden fastsætter dagsorden for møderne.
3. Såfremt et medlem af forældrebestyrelsen ønsker et punkt optaget på dagsordenen, skal det meddeles formanden senest 8 dage før mødet afholdes.
4. Dagsorden udsendes senest 4 hverdage inden mødet og skal indeholde oplysninger om mødested og tidspunkt. Dagsordenen udfærdiges af formanden i henhold til de retningslinjer, forældrebestyrelsen har vedtaget.
5. I særlige tilfælde kan formanden indkalde til møde med kortere varsel. Når mødet indkaldes skal formanden så vidt muligt forinden underrette forældrebestyrelsens medlemmer om de sager, der skal behandles på mødet.
6. Forældrebestyrelsen afholder mindst 4 møder årligt.
7. Forældrebestyrelsens møder afholdes for lukkede døre. Dog kan forældrebestyrelsen tillade andre at deltage i møderne, hvor dette er ønskeligt af hensyn til en sags oplysning.
8. 2 andre bestyrelsesmedlemmer har ret til at forlange indkaldt til bestyrelsesmøde ved henvendelse til formanden.
9. I tilfælde af et bestyrelsesmedlems afgang, bortrejse, sygdom i længere tid eller lignende, træder suppleanten ind.
10. Der udarbejdes et skriftligt mødereferat, som tilstilles samtlige bestyrelsesmedlemmer senest 14 dage efter mødet og godkendes på det efterfølgende møde.
11. Forældrebestyrelsen informerer de øvrige forældre og personale om trufne beslutninger med respekt af gældende tavshedsregler.
12. Forældrebestyrelsen fastsætter i øvrigt selv sin forretningsorden.
§18
1. Forældrebestyrelsen udøver sin virksomhed på møder. Der kan således kun træffes beslutninger og handles på forældrebestyrelsens vegne på dens møder. Et enkelt eller flere bestyrelsesmedlemmer kan ikke træffe beslutninger på forældrebestyrelsens vegne uden for dens møder.
2. Forældrebestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af dens medlemmer er til stede ved et lovligt indkaldt møde. Beslutningerne træffes ved almindelig flertalsbeslutning. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.
3. Forældrebestyrelsens medlemmer har tavshedspligt i henhold til borgerlig straffelovs § 152 . Tavshedspligten omfatter forhold, som forældrebestyrelsens medlemmer i medfør af hvervet måtte blive bekendt med, og hvis hemmeligholdelse ifølge sagens natur er påkrævet.
§19
1. Institutionslederen har den administrative og pædagogiske ledelse af institutionen og er ansvarlig for institutionens virksomhed over for forældrebestyrelsen og institutionsbestyrelsen.
2. Institutionslederen udarbejder forslag til forældrebestyrelsen.
3. Institutionslederen udøver sin virksomhed med udgangspunkt i årsplanen og i samarbejde med de ansatte og forældrebestyrelsen.
4. Institutionslederen varetager sekretærfunktionen for forældrebestyrelsen. Funktionen omfatter bl.a. de praktiske opgaver i forbindelse med afholdelse af møder og udarbejdelse/udsendelse af dagsorden. Men ikke udarbejdelse af mødereferat.
5. Institutionslederen deltager i alle forældrebestyrelsens møder uden stemmeret. Når lederen er forhindret, indtræder souschefen. Hvis denne er medarbejderrepræsentant i forældrebestyrelsen, indtræder suppleanten med stemmeret.
6. I det omfang en afgørelse er i strid med institutionens målsætning, økonomiske rammer eller gældende love og aftaler, skal institutionslederen indbringe sagen for den kompetencehavende myndighed. Afgørelsen stilles herved i bero.
7. Institutionslederen leder og fordeler arbejdet mellem institutionens ansatte samt træffer alle konkrete afgørelser vedrørende institutionens indskrevne børn.
8. I samarbejde med forældrebestyrelsen indstiller institutionslederen til ansættelse af institutionens øvrige ansatte personale.
§20
1. Ændringer af denne vedtægt kan kun foretages af institutionsbestyrelsen og skal efterfølgende godkendes af Esbjerg kommune.
2. Ændring af §§ 10 -20 kan dog alene ske efter forud indhentet udtalelse fra forældrebestyrelsen.
§21
1. Ved institutionens nedlæggelse vil dens formue være at anvende til et af institutionsbestyrelsen vedtaget andet lignende socialt eller sundhedsmæssigt formål for børn og unge. Formålet skal godkendes af Esbjerg kommune. Esbjerg den 26.11.2009 Jette Beider Peter Kent Starup Preben Bertram Jan S. Olesen Maiken A. Støjer